Otroci rastejo in se razvijajo s svojim lastnim tempom. To je dejstvo, ki ga morajo starši sprejeti in se sprijazniti s tem, da bosta njihova sin ali hči začela govoriti malce kasneje kot otroci enake starosti. Obstajajo pa mejniki, ki bi jih vaš otroček moral na določeni stopnji razvoja doseči, saj gre lahko v nasprotnem primeru za motnjo, ki jo je treba reševati s pomočjo strokovnjaka. Na katere mejnike v otrokovem življenju pa se osredotočiti?
So otroci, ki so z vidika razvoja kot primeri iz učbenika in posamezne mejnike dosegajo na dan natančno. Potem pa so drugi, ki ne izgubljajo časa in svoje vrstnike prehitevajo v vsem, in so spet tretji, ki imajo svoj lasten, počasnejši tempo, vendar še zmeraj v okviru standardov. Kdaj pa posvetiti več pozornosti in si ob (ne)doseganju otrokovih razvojih mejnikov povzročati gube na čelu?
Od rojstva do 4. meseca
Otroci v prvih mesecih rastejo izjemno hitro in spremembe v razvoju opažajo starši vsak dan. Zdrav novorojenček v prvem tednu pridobi od 140-200 gramov in zraste za približno od 1 do 2,5 cm vsak mesec. Skratka – otroci vam dobesedno rastejo pred očmi in hkrati pridobivajo nove sposobnosti. V prvih štirih mesecih bi glede na tabele morali doseči določeno stopnjo razvoja. Če v tem obdobju opazite nekaterega izmed spodnjih pojavov, to omenite pediatru, saj gre lahko za razvojno ali drugo motnjo:
- otrok ima težavo z gibanjem oči in večinoma škili
- ne odzove se na glasen zvok
- po dveh mesecih ne opazuje svojih rok
- po treh mesecih z očmi ne sledi predmetom
- po treh mesecih ne prijema predmetov
- po treh mesecih se ljudem ne nasmehne
- po treh mesecih sam ne drži glavice
- po štirih mesecih ne blebeta in/ali ne daje zvokov
- po štirih mesecih ne daje predmetov v usta
- po štirih mesecih ne dviguje nogic k trebuščku, ko hrbtno ne leži na trdni podlagi
Od 5. do 7. meseca
Dojenčkova rast neposredno sovpada z izpopolnjevanjem njegovih spretnosti in sposobnosti. Otroci pri starosti 5, 6 in 7 mesecev se na primer nasmihajo, smejijo in gibajo. Pogosto prijemajo igrače in kar vidijo, potisnejo v usta, čebljajo, piskajo in dajejo najrazličnejše zvoke. Njihov svet se širi in zato dan za dnem odkrijejo kaj novega. Podobno kot v prejšnjem obdobju, so tudi v tem določeni mejniki, ki bi jih vaš otrok moral doseči. S svojim tempom, vendar vseeno. Postanite pozorni, če se pri njih pojavi, kaj od naslednjega:
- zdi se, da je otrok okorel, ima skrčene mišice
- v telesu je izredno gibljiv, kot cunja
- glava mu stalno pada nazaj, tudi v sedečem položaju
- predmete posega le z eno roko
- noče se crkljati
- ne izraža nobene naklonjenosti do osebe, ki zanj skrbi
- dojenček je občutljiv na svetlobo, oči se mu solzijo
- ima težave pri nošenju predmetov v usta
- v petem mesecu se še ne obrača v nobeno smer
- v šestem mesecu še ne sedi z oporo starša/skrbnika
- v šestem mesecu se ne smeji in ne daje piskajočih zvokov
Od 8. meseca do 1. leta
S pihanjem prve svečke na rojstnodnevni torti imate doma najverjetneje že izdelano osebnost. Otrok se je do tej starosti zadnje mesece spremenil fizično, psihično, socialno in tudi emocionalno – preprosto po vseh ravneh. Še vedno nadaljuje z doseganjem razvojih mejnikov, ki jih do tega obdobja doseže približno 75% otrok. V obdobju od 8. do 12. meseca bodite pozorni na naslednje odklone:
- otrok se ne plazi ali pa pri plazenju eno telesno stran vleče za seboj
- ne stoji ob opori
- ne išče premetov, ki jih skrijete
- otrok še ni izgovoril prve besede
- ne uporablja gest, na primer ne odkima z glavo namesto besede »ne«
- ne kaže na predmete niti slike
Do 2. leta
Obdobju malčka se prav nič ne da primerjati. Večina otrok pri 2. letu starosti hodi, govori, skače, teka ... malčki so preprosto povsod in njihovi ponosni starši vse to dobro opazijo. Ravno v tem izjemno aktivnem obdobju veliko staršev opazi, da morda z njihovim otročkom nekaj ni v redu. Zakaj še ne govori? Zakaj še ne hodi? Zakaj se noče igrati z igračami? Opazujte naslednje signale in če jih opazite pri svojem malčku, obiščite pediatra:
- pozna in uporablja manj kot 15 besed
- ne uporablja stavkov iz dveh besed
- ne ponavlja besed, zvokov in gibov
- ne razume preprostih navodil (tega ne zamenjujte z neposlušnostjo)
- ne zna potiskati igrače na kolesih
- do 18. meseca še ni shodil
- če hodi že nekaj mesecev, pri hoji ne uporablja celega stopala (od prstov do pete)
Pri 3. letu starosti
Čas leti s svetlobno hitrostjo in vaš malček je na svet prišel že pred 36. meseci, star je torej že 3 leta. Najverjetneje ste kakršne koli razvojne motnje in odklone že opazili v minulih mesecih, še vedno pa je nekaj reči, ki jih je treba pri otrocih v tej starosti opazovati:
- pogosto pada in ima težavo s hojo po stopnicah
- stalno se slini in/ali ne govori razločno
- ne zna postaviti stolpa z več kot 4 kock
- ne zna oprijemati manjših predmetov
- ne zna narisati kroga
- ne zna komunicirati s kratkimi stavki
- ne zanima se za skupinsko igro, ne vključuje se vanjo
- ne razume preprostih navodil
- ne izraža zanimanja za druge otroke
- ne navezuje očesnega stika ali pa ga naveže le redko
- ne izraža zanimanja za igrače
Starši svojega otroka poznajo najbolje. Vedo, kako se je vedel včeraj in ali se v primerjavi z današnjim dnem vede drugače. Vedno poudarjamo, da primerjava z vrstniki ni na mestu, saj otroci rastejo s svojim tempom, vendar to ne pomeni, da otroka ni treba opazovati. Če sumite (ali pa »le« starševsko slutite), se o tem posvetujte pediatru. Ta bo opravil potrebne preiskave.