V času prvih besed otrok čuti veselje zaradi izgovorjenih zvokov, ki končno že dajejo smisel tudi staršem. V naslednjem obdobju se to veselje le poglobi, to pa zaradi dvobesednih poimenovanj, ki so značilne za obdobje med 18. in 24. mesecem starosti. Kaj vse vas med tem obdobjem čaka?
V času prvih besed, torej od 12. do 18. meseca, otroci aktivno obvladujejo približno 50-70 besed, v naslednjem obdobju pa to število hitro narašča. Otrok vas bo v starosti okoli enega do enega in pol leta razveselil z mnogimi novimi besedami, in tudi besednimi zvezami v kombinaciji z gestami. Skupaj z nami si oglejte, kako bodo te spremembe potekale in kako se otroški govor razvija v tem obdobju.
Korak bližje k popolnosti
Tudi tako bi lahko opisali razvoj otroških besed. Medtem ko je v prejšnjem obdobju en izraz pomenil več predmetov (na osnovi zunanjih podobnosti ali funkcije), v tem obdobju nastajajo velike spremembe. Otroci začnejo postopoma dojemati tudi ostale lastnosti in znake, ki jih posamezni predmeti označujejo in jim dodelijo nove izraze. Še pred nekaj tedni je bil ba avto, in tudi kolo ter vlak, preprosto vse, kar je združevalo funkcijo transporta. Otroci skupaj z rokami in kriljenjem spoznavajo svet in vedno bolj vključujejo tudi vid. S tem neposredno sovpada tudi »objektivizacija« sveta, subjektivno dojemanje preide v ozadje in okoliški svet začne malček opisovati z dvobesednimi stavki, čeprav dialog še vedno vodijo starši.
Otroci v tem obdobju podvajajo ne le stavke, ampak tudi geste in dejavnosti. Poleg tega, da na začetku 18. meseca starosti samostojno govorijo približno 50 besed, začenjajo pogosteje združevati besede z gestami, na primer otrok pokaže na mamine čevlje in hkrati reče mama. Hkrati ve, da ima vsako dejanje dvojo posledico, zato ni nič neobičajnega, da potem, ko z žličko premeša kakav odpije z lončka. Tudi če na prvi pogled ni videti, je »lepljenje« besed za otroka velik mejnik. Prvo najpogostejše vprašanje, ki vam ga bo malček postavil, je večinoma vprašanje »Kje je?«. Mnogim se bodo takšne zveze zdele nepopolne, otroci namreč preprosto izražajo to, kar je z njegovega pogleda najpomembnejše in čeprav še ne znajo pregibati, besede eno k drugi le priključujejo.
Začetki s slovnico
Dvoletni otroci imajo na koncu tega obdobja svoj besedni zaklad obogaten z veliko novimi besedami in poznajo več predmetov, kot pri 1. letu starosti. Na začetku, okrog 18. meseca, otroci še vedno živijo v sedanjosti, kar se odraža tudi v njihovem govoru. Opisujejo to, kar ravno doživljajo, čas in prostor pa dojemajo zelo subjektivno. Vse, kar se dogaja, je tukaj in sedaj. Okrog 24. meseca pa prihaja do korenitih sprememb in otrokov govor že vsebuje tudi omembe o preteklosti. Izražanje preteklega časa je sicer poenostavljeno, pripone -l, -la, -lo izgovarja kot -ja, -u. Za to obdobje je značilno tudi prvo izražanje lastnih občutkov, tako da ko se malček udari, boste verjetno slišali »boji me«.
S prvimi znaki preproste gramatike je združena tudi preprosta izgovorjava, ki je za starše in bližnje zelo dobro razumljiva. Krajšanje besed se kaže pri prvem ali zadnjem zlogu, značilno pa je tudi poenostavljanje soglasniških skupin. Velik korak naprej je tudi postopna izgovorjava glasov d, v, f, k in j, na njihovo popolnost pa boste morali še malce počakati. Priljubljena beseda na koncu tega obdobja postane ne, ki bo namučila veliko staršev.
Čas za kahlico in druge igre
Razvoj otrokovega govora, kot je bilo že večkrat omenjeno, gre z roko v roki z razvojem drugih stvari. Starše v tem obdobju čaka navajanje na kahlico, za kar je pravi čas, saj so otroci že zmožni zadržati vodo in blato. Hitreje ko s to navado začnete, hitreje se bo malček na kahlico navadil, to obdobje pa je za to kot narejeno. Za nekatere otroke je preživljanje časa na kahlici le igra, v tem obdobju pa otroci spoznavajo tudi druge, veliko bolj zanimive igre.
Otroci začnejo posnemati aktivnosti odraslih, mamici češejo lase, očku dajejo jesti, vozijo avtomobilček ali pa »berejo« časopis. To poskušajo tudi na vseh drugih družinskih članih in ne izpuščajo niti dojenčkov in plišastih medvedkov. Medvedek v otroških očeh oživi in dela vse to, kar lahko naredi tudi sam malček. Dvoletni otroci so kdaj pa kdaj še takšni mali samotarji, ki imajo za igro v kolektivu še čas. Na otroškem igrišču ali rojstnodnevni zabavi se sicer igrajo z drugimi otroki, vendar je vsak izmed njih zaposlen s svojo dejavnostjo.
Otroci rastejo kot gobe po dežju, o tem ni nobenega dvoma. Dokaz za to je prav obdobje med 18. in 24. mesecem, med katerim pride do izrazitih sprememb. Čim več vzgibov in pozornosti otroku namenite, tem hitreje vas bo obdaril s prvo besedno zvezo in prvim ne-jem.