S prihodom prvega rojstnega dne se dojenčkovo življenje začne izrazito spreminjati. Otrok spoznava svet z druge perspektive, veliko več raziskuje in v nasprotju s prejšnjimi meseci, že aktivno komunicira z okolico. Otrokov govor se v tem obdobju razvija mnogo hitreje. Z nami si oglejte, kakšen napredek je opazen od osmega do dvanajstega meseca otrokove starosti.
Obdobje čebljanja in gruljenja imajo otroci v osmem mesecu starosti že za seboj, zdaj je čas za večje spremembe. V času 9. meseca se otroci prvič usedejo in poleg lakote, potrebe po materi in drugih osnovnih potrebah opozarjajo tudi na željo po igračah ali predmetih, ki jih nimajo v neposredni bližini. Tako nastane prva gesta, ki v obdobju namerne komunikacije še zdaleč ni zadnja.
Obdobje prvih odkritij
To obdobje je v življenju dojenčka velik mejnik, saj se mnoga dejanja zgodijo prvič in zato se bo spominska knjižica o dojenčku zelo hitro napolnila. Obdobje, ko so predmeti potovali z rok neposredno v usta je že v preteklosti, zdaj prihaja na vrsto odkrivanje. Poleg prijemanja in prenašanja predmetov spada med največja odkritja t.i. stalnost predmetov. Otroci začnejo iskati predmete, ki jih ne vidijo, saj vedo, da obstajajo. Če neka igrača pade na tla in je mali raziskovalec ne vidi, ve, da tam nekje more biti in da ni kar izpuhtela.
V sferi odkrivanja prihaja k še enemu pomembnemu mejniku, to pa je razumevanje razmerja med vzrokom in posledico. Otroci v starosti od 9. do 10. meseca ugotavljajo, čemu služi stikalo za luč ali pa vrvica na zvočni igrači in podobno. Vse vsakodnevne dejavnosti, kot je pomivanje posode, obešanje perila, sesanje, telefoniranje in nakupovanje so za otroke neizmerno zanimive in če boste pozorni, boste zagotovo opazili, da želi malček oponašati vse vaše gibe. Te dejavnosti spremljajo različni zvoki, ki so od zdaj naprej za določeno dejavnost poimenovanje.
Pa-pa, tata, bu-bu
Že v prejšnjem članku ste lahko prebrali, da se otrokov govor ne razvija samostojno, ampak ga spremlja tudi razvoj motorike, mišljenja in poznavanja. Še pred prvo razumljivo besedo otrok svet pozna in se ga trudi razumeti. To obdobje lahko pri otrocih opazite že 2-3 mesece pred samim govorom. Po koncu prvega leta bi se malček že mogel znati odzvati na prepovedi tipa ne ali ne-ne, znati po posnemanju starša narediti pa-pa, zaploskati in znati z rokami pokazati, kako je velik.
Prva težko pričakovana beseda naj bi prišla v času enega leta. Od dojenčka pa takoj ne pričakujte celovitih zahtevnih besed, niti hoditi se ne bo naučil kar takoj s sedečega položaja, kar bo tudi prišlo v tem obdobju. Za prve besede se smatrajo zlogi, ki označujejo predmet, osebo ali dejanje, ki pa niso več naključni ali nagonski zvoki. Beseda to, lahko v otroškem govoru pomeni avto, bu je lahko katera koli živalca in da lahko pomeni kakšno dejanje, na primer kopanje. Za otroke je v tem obdobju značilno tudi to, da z eno besedo označujejo več stvari in zato je interpretacija izredno situacijska.
Kako komunicirati v tem obdobju?
Podobno kot v prejšnjem obdobju je tudi okrog 1. leta osnovno in najpomembnejše pravilo, da se z otrokom pogovarjate. Pomembna je pravilna in izrazita izgovorjava in komunikacija iz oči v oči. Otroci ne poskušajo posnemati le gibov ustnic, ampak tudi mimiko in ugotavljajo, kaj s čim dosežejo. Med komunikacijo ne izpuščajte gest, ki jih otroci v tem obdobju pogosto uporabljajo. Reagirajte na malčkove poglede in geste, ne ignorirajte njegovih prošenj, ki jih še ne zna izgovoriti.
Med pogovorom z dojenčkom poskušajte uporabljati krajše in preprostejše stavke, ki jih vaš malček lažje razume in se jih bo hitreje naučil ponoviti. Nadaljujte tudi s komentiranjem dejanj, npr. zdaj pa gremo papat, mali Ninici bomo obuli copatke, damo očku pa-pa. Prav tako kažite na stvari, s katerimi se srečujete in opominjajte malčka, da je to mucka, tam avto, ta majčka je umazana.
Nove navade v obliki iger
Otroci se v obdobju od osmega meseca lahko poleg dnevnih navad vključujejo v družabne aktivnosti. Večinoma gre za preproste družabne igre, v katere se vključijo skupaj s starši, starejšim bratcem ali sestrico ali pa drugim odraslim. Med najpomembnejše in najbolj priljubljene sodijo prav skrivalnice in igre skrivanja predmetov. Vsak malček bo izrazil nalezljivo navdušenost nad postavljanjem in podiranjem stolpa iz kock, družbene aktivnosti pa bodo tudi vstavljanje kock v škatlo, mešanje čaja, kotaljenje žoge in potiskanje sprehajalčka pred seboj. Izredno zanimiva igra je tudi odpiranje predalov in odkrivanje njihove vsebine, listanje knjige, čar pa bo malček našel tudi v prijemanju kosov sadja in vstavljanju teh koščkov v usta.
Razvoj otrokovega govora je od osmega do dvanajstega meseca poln korakov, ki so spremljani z navdušenjem, veseljem in smehom od prve uspešne geste ali besede naprej. V tem obdobju bodite zmeraj poleg svojega malčka in se skupaj z njim veselite odkrivanja novih stvari.
Vir: HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ in Marína MIKULAJOVÁ. Knjiga o otroškem govoru. Bratislava: Slniečko, 2005. ISBN 80–969074–3–3.