Koliko je ura? Vprašanje, ki se med dnevom porodi kar nekajkrat in odgovor izveste takoj, ko pogledate na uro. Učenje poznavanja ure in časa zahteva razumevanje več matematičnih pojmov in prav tako sposobnost združevanja povezav. Želite otroka seznaniti z izražanjem časa in ure? Pojdite korak za korakom.
Izražanje časa je konceptualna, abstraktna veščina, katere razumevanje lahko traja nekaj časa. Da bodo otroci pravilno znali določiti čas lahko traja tudi nekaj let, to pa še zdaleč ne pomeni, da je z njimi nekaj narobe. Celo mnogi odrasli imajo s hitrim določanjem časa težave in so jim zato ljubše digitalne ure in zato večinoma uporabljajo ure na mobilnih telefonih in računalnikih. Ne zanašajte pa se le na digitalne ure in otroke naučite izražanja časa po analogni uri.
Kdaj začeti z učenjem?
Otroci začenjajo dojemati, kako mineva čas in koncept preteklosti, sedanjosti in prihodnosti okoli 6-7 leta starosti in pri tej starosti imajo hkrati tudi dovolj matematičnih veščin za razumevanje delovanja analogne ure. Začetek devetletke je zato najbolj idealen čas, da otroke naučite gledati na analogno, zapestno uro.
Da bi usvojili spretnost poznavanja ure pa zahteva, no, predvsem čas. Tudi v tem primeru otroci napredujejo korak za korakom. Učenci v prvem razredu se najprej naučijo določati čas po celi uri, nato po pol ure, kasneje pa ga znajo določiti z natančnostjo na 5 minut in na koncu do minute natančno. Takšno natančno določanje časa naj bi otroci znali pri svojih 8 letih.
Vir fotografije: Freepik
Pripravite se, začenjamo
Še preden začnete otroke seznanjati s samim določanjem časa, jih poučite o njegovem minevanju. Otroci bi morali vedeti, da se čas deli na manjše enote – dneve, ure, minute in sekunde. V okviru razumevanja dneva jih seznanite s posameznimi fazami dneva, torej jutro, opoldne, popoldne, večer in noč. Za boljše razumevanje otroke spomnite na to, kaj počnejo v posameznem delu dneva.
Predpogoj za učenje ure je poznavanje osnovnih matematičnih veščin, brez katerih ne bo uspelo. Otroci morajo najprej poznati številke od 1 do 12, kasneje do 60, ta števila pa bi morali znati tudi seštevati.
Učimo se gledati na uro korak za korakom
Izražanje časa je abstraktni proces, zato je bistvenega pomena, da med učenjem uporabljate različne uporabne pripomočke. Ne bo šlo brez velike ure s kazalci, najbolje otroške, ki ima številke ponazorjene z arabskimi številkami (rimske pridejo šele kasneje). Najbolje bo, če bodo na otroški uri posamezne številke ali pa enote ure razdeljene po barvah, kar jim bo olajšalo učenje.
Korak št. 1: Opredelite elemente ure
Prvi korak, ki ga morate z otroki prestopiti, je opredelitev elementov na uri. Kaj pomenijo številke, urni in minutni kazalec? Za začetek izpustite uro s sekundnim kazalcem, ki lahko otroke po nepotrebnem zmede in jih zmoti. Poimenujete različne dele ure in prepoznavanje povadite skupaj z otroki.
Korak št. 2: Izražanje časa na uri
Potem, ko se bo vaš nadobudnež seznanil s posameznimi elementi ure, lahko pristopite k naslednjemu koraku. Otrokom pokažite, kako je na številčnici videti polna ura – urni kazalec, tisti krajši, ki kaže na eno številko, na primer 2, in minutni kazalec (daljši), ki kaže št. 12. To pomeni, da ura kaže na drugo uro. Skupaj z otroki povadite prikaz polne ure in na številčnici naj nastavijo pravi čas. Prosite jih, naj vam pokažejo, kako je videti, ko je ura 5 in opazujte, ali so ta koncept dobro razumeli.
Vir fotografije: Freepik
Korak št. 3: Izražanje pol ure
Ko vaši otroci razumejo določanje polne ure, jim lahko predstavite nov časovni podatek – pol ure. Za odraslega je to določanje samodejno, otrokom pa je lahko malce nerazumljivo. Mali urni kazalec ni točno na veliki številki, ampak malce pred njo. Vendar vedno, ko je na primer med številko 7 in 8, pravimo, da je sedem ur in nekaj minut. Minutni kazalec pri pol ure ni na številki 12, ampak na 6. Otroci bodo določanje časa na pol ure lažje razumeli takrat, ko bo ura barvno razdeljena in če boste posamezne dele ure lahko vzeli stran.
Korak št. 4: Čas za petminutne intervale
Ali otroci že dobro razumejo, kako je videti polna ura, pol ure in hkrati brez težav štejejo do 5? Lahko jih začnete učiti prepoznavati čas v petminutnih intervalih. Pri tem koraku jim boste morali pojasniti, da lahko štejejo po pet črtic, da bi vedeli, koliko minut je v celi uri preteklo, ob čemer se vedno začenja na prvi črtici po številki 12. Ne prehitevajte dogodkov in postopajte počasi. Je povsem normalno, da boste otroke najprej naučili izražati le intervale do 30 minut, torej 5.25, in ne 5.45. Za določanje petminutnih intervalov v drugi polovici ure so otroci večinoma pripravljeni pri starosti okoli 7. leta. Gre namreč za zahtevnejši koncept in zahteva nekaj prakse.
Korak št. 5: Določanje časa po 30. minutah
Čas med 2.55 ali 7.45 lahko otrokom povzroči zmedo, saj se majhen urni kazalec takrat približuje drugi uri. Čas 4.50 pogosto preberejo kot 5.50 in to ni nič čudnega – urni kazalec kaže skoraj številko 5. Za razlago koraka št. 5 si vzemite več časa in pustite otrokom, da opazujejo uro, kako se urni kazalec počasi premika od ene številke k drugi. Skupaj opazujte, kako se premikata urni in minutni kazalec in otroke opozorite, ko kazalec preskoči črtico št. 12 in začne kazati na naslednjo uro. Tudi v tem primeru vam bo razdelitev številčnice na kose pice prav prišla – otrokom boste hitreje pojasnili, da kazalec še ni presegel meje in je še vedno v prejšnjem trikotniku.
Čas določa naše dneve, po njem se ravnamo in ob pogledu na uro vemo, koliko minut je ostalo do odhoda z doma, kdaj bo spečen kolač in ali je čas za spanje. Naučite svoje otroke gledati na uro, saj je to spretnost, ki jo bodo v življenju vsak dan uporabljali.